Tomatsoppa

Jag har flera gånger under min barndom fått smaka på hemmalagad tomatsoppa, men det har aldrig fallitmig i smaken...sa alltid till mamma: "Deeet smaaakar inteee som på daaagis"

Och för nåt år sedan hittade jag (tror det är knorr som gör den) ROMANA soppa =) Riktigt god tomatsoppa med pasta i.
Men igår fanns denna ej i affären så jag gjorde ett försök med en egen som faktiskt blev god!! Kanon i dessa förkylningstider.
(Kan ju tillägga att jag aldrig lägger upp recept för att jag kryddar ALLTID efter mina smaklökar, men skall väl börja mäta upp allting så att jag kan dela dessa rätter med er.
Här har ni iallafall Tomatsoppa alá Jessica:

Ingredienser:

Skruv makaroner efter behag
1 stor vitlöksklyfta
1 gul lök
smör
1 förpackning krossade tomater med basilikasmak (jag mixade detta för att slippa klumpar)
4 dl vatten
2½ dl grädde eller matlagningsgrädde
2 hönsbuljongtäringar
1/4 krm cayennepeppar
2 tsk tomatpuré
(inga mått här nu, men smakade av med Ketchup, lite sweet chilli sås, sambalolek, och en gnutta honung för sötmans skull)
Krydda med salt, aromat, peppar efter behag.

Gör såhär:
Koka färdigt pastan
Skala & hacka löken (smått) (riv löken eller mixa den så smått det går som jag gjorde), fräs den i smöret i en kastrull.
Häll i krossade tomater (jag mixade dessa för att slippa klumparna), häll på vatten och laga lätt (matlagningsgrädde). Lägg i buljongtärningarna och pressa i vitlöken. Låt soppan koka några minuter, häll i cayennepeppar, smaka av med kryddor, ketchup ect... och låt sjuda ihop. Tillsätt skruv makaronerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0